دوربین هاعکاسیعمومیمطالب آموزشیمعرفی دوربین و متعلقاتنور پردازی

آنچه درمورد دوربین های دیجیتال باید دانست (قسمت سوم)

حساسیت در عکاسی (ISO)

 در دوربین های قدیمی (دوربین هایی که به فیلم عکاسی نیاز داشتند) به میزان حساسیت فیلم نسبت به نور، ایزو یا ISO گفته می شد. میزان این حساسیت با اعداد (۱۰۰، ۲۰۰، ۴۰۰، ۸۰۰ و غیره) روی فیلم نشان داده می شد. پایین تر بودن شماره به معنای پایین تر بودن حساسیت فیلم و در نتیجه کم بودن نویز یا دانه های برفک مانند عکس (grain) است.

  در دوربین های عکاسی دیجیتال، به میزان حساسیت سنسور یا حسگر تصویر که نور در آن منعکس می شود ، ایزو گفته می شود. همانطور که در خصوص فیلم عکاسی گفته شد هرچه میزان شماره ها پایین تر باشد حساسیت سنسور نیز کاهش پیدا می کند و نویز عکس ها نیز کمتر خواهد شد. به طور معمول در شرایط تاریک از ایزوهای بالاتر برای داشتن سرعت شاتر بالاتر استفاده می شود. به عنوان مثال، برای یک مسابقه ورزشی داخل سالن از ایزو بالا استفاده می شود. هرچند با بالابردن سرعت شاتر دوربین احتمال وجود نویز در عکس ها نیز بیشتر خواهد شد. عدد ۱۰۰ ایزوی نرمال به شمار می رود که این مقدار باعث می شود عکس ها فاقد نویز باشند. بسیاری از افراد تمایل دارند دوربین خود را روی ” مود اتو (Auto) ” قرار دهند تا این سه عنصر به طور اتوماتیک با یکدیگر هماهنگ شوند و کیفیت عکس ها پایین نیاید. در این حالت دوربین معمولا کمترین میزان ایزو را انتخاب خواهد کرد. با افزایش ایزو از ۱۰۰ به ۴۰۰ سرعت شاتر بالاتر می رود و اندازه دیافراگم کوچک تر خواهد شد.

 

زمانی که قرار است میزان ایزو تغییر کند، باید به چهار ویژگی سوژه و شرایط عکاسی دقت شود.

۱)      نور: آیا نور محیط به اندازه کافی سوژه را روشن کرده است؟

۲)      نویز: آیا وجود نویز در عکس نهایی اشکالی ایجاد نمی کند؟

۳)      سه پایه: آیا از سه پایه استفاده می شود؟

۴)      متحرک بودن سوژه: وضعیت تحرک سوژه به چه صورت است، ساکن یا متحرک ؟

 

در شرایطی که نور محیط مناسب باشد و وجود کمی نویز در عکس اهمیت چندانی نداشته باشد یا اینکه قرار باشد از سه پایه استفاده شود، بهتر است ایزو پایین دوربین را به کار برد. نبود نور مناسب و کافی در محیط ، عدم استفاده از سه پایه و متحرک بودن سوژه همگی از شرایطی هستند که ایجاب می کنند از ایزوی بالاتر استفاده شود، هرچند بالا بردن ایزو مساوی داشتن نویزهای بیشتر در تصاویر خواهد بود. در موقعیت هایی مانند مسابقات ورزشی داخل سالن (در مکان هایی که سوژه در حال حرکت سریع است و محیط نیز نور کمی دارد  ) ، کنسرت، گالری، کلیسا و مکان هایی از این دست (مکان هایی که از نور کمی برخوردارند یا اینکه اجازه استفاده از فلاش داده نمی شود ) و تولدها (فوت کردن شمع ها در یک اتاق تاریک صحنه زیبا و رمانتیکی خواهد بود که ممکن است با فلش دوربین این صحنه به هم بخورد) توصیه می شود که از ایزو بالاتر استفاده شود.

 

مفهوم White Balance

اگر با دنیای عکاسی و فیلم سروکار داشته باشید، استفاده از فیلترها را برای تصحیح نورهای نئون و فلورسنت به یاد دارید. اکثر مردم توجهی ندارند و همیشه عکس های خانگی شان در قالبی زرد یا نارنجی یا متمایل به آبی از آب در می آید. در دنیای دیجیتال این فیلترهای تصحیح دیگر کاربرد ندارند و با تکنیکی به نام «White Balance»که در دوربین های معمولی هم یافت می شود جایگزین شده اند.

( البته چاپ عکس در لابراتوار های غیر مجهز و تازه کار نیز می تواند کیفیت عکس چاپ شده شما را تا هفتاد درصد کاهش دهد! توجه داشته باشید که لابراتواری که برای چاپ انتخاب میکنید ویا کادر آن تازه کار نباشند ) .

درجه حرارت طیفی نور

علت زرد و نارنجی شدن عکس ها در نور های نئون (تنگستن) و آبی شدن آنها در نورهای فلورسنت بخاطر درجه حرارت طیف نور است. درجه حرارت پایین نور را متمایل به قرمز می کند و درجه حرارت بالا به آبی. منابع مختلف نور، نور را و به تبع آن قالب رنگ را در دماهای مختلف ساتع می کنند.

با استفاده از فیلترهای آبی یا نارنجی، نور آبی یا نارنجی را جذب کرده و عدم بالانس را تصحیح می کنیم که اثر اصلی آن تغییر دمای طیف نور است.

در عکاسی دیجیتال، سنسور عکس براحتی این کار را انجام می دهد اما ما چطور بدانیم که در کدام جهت و چقدر این تغییر دما باید اعمال شود؟

مثالهایی از دمای رنگ های غیر نور روز:

  • نور شمع : ۱۵۰۰ کلوین
  • لامپ نئون ۴۰ واتی: ۲۶۸۰ کلوین
  • لامپ نئون ۲۰۰ واتی: ۳۰۰۰ کلوین
  • لامپ تنگستن: ۳۴۰۰ کلوین
  • نور لامپ گزنون: ۵۰۰۰-۴۵۰۰ کلوین
  • نور فلاش الکترونیکی: ۵۵۰۰-۵۶۰۰ کلوین

«White Balance» دستی

اینجاست که به مفهوم بالانس سفیدی یا «White Balance» می رسیم. اگر می شد به دوربین بگوییم کدام شی در اتاق سفید است و باید در عکس سفید بیفتد، دوربین می توانست تفاوت دمای کنونی آن شی و دمای صحیح شی سفید را تشخیص دهد و همه ی رنگ ها را با آن اختلاف تغییر دهد.

دوربین های پیشرفته ی دیجیتال این امکان را دارند تا بطور دستی این بالانس سفیدی را انجام دهیم.

با تنظیم دوربین بر روی یک کارت سفید یا خاکستری ( زاویه دار باشد تا نور اتاق را منعکس کند بمانند یک منبع خنثی) و پر کردن کامل اسکرین دوربین با آن و فشردن دکمه AWB (بالانس سفید خودکار) یا با تنظیم آن در منو ، دوربین بالانس سفید را انجام می دهد.

بعد از آن هر عکسی دمای طیف نور مناسب خود را خواهد داشت. این کار در واقع بسیار ساده است و نباید از انجام آن بترسید. می توانید ببینید که کیفیت عکس های خانگیتان بسیار بهتر شده است(تصور کنید نور کافی برای ظاهرشدن درست عکس وجود دارد).

(یک خاکستری خنثی ۱۸% خاکستریست و تمام نورها را به درستی بازتاب می دهد).

توجه:

– توجه کنید که کارت در سایه نباشد و در نور چراغ اتاق باشد.

– اگر انعکاس نور شدید است دقت کنید که کارت نور را به شدت بازتاب دهد.

– از ترکیب نور چراغ ها مطلع باشید، ممکن است بخواهید از RAW استفاده کنید و برای هر نور جداگانه تنظیم کنید.

– از وجود نورهای فلورسنت مطلع باشید، از آنجاییکه آنها همه ی طیف های نور را ندارند ممکن است نتایج دیگری بدست بیاورید.

پیش تنظیم بالانس سفید

برای کمک به ما در شرایط خاص بدون آنکه هربار بخواهیم بالانس سفید را تنظیم کنیم دوربین ها ویژگی پیش تنظیم دستی WB را در شرایط فلورسنت،نئون، ابری و آفتابی و … را دارند. استفاده از پیش تنظیم WB به بهبود عکس های خانگی کمک می کند.

تنظیمات سفیدی در دوربین های دیجیتال

 

تنظیمات سفیدی در دوربین های دیجیتال

 

WB به صورت دستی روی تنگستن تنظیم شده است WB در حالت اتومات

بالانس سفید خودکار

از زمان دوربین های کداک که از اولین های این رشته میباشد ، تولیدکنندگان سعی بر خودکار سازی همه چیز برای ما دارند. برای همین امروزه تمام دوربین های دیجیتال ویژگی AWB را دارند. بسته به برند دوربین بعضی از آنها بهتر کار می کنند. در کل AWB برای هواهای ابری و آفتابی بسیار خوب و برای عکس های خانگی خوب است ( هرچند در هر صورت کمی تمایل به آبی یا نارنجی در قالب عکس ها می ماند،مثل گرما یا زاویه تابش شمع ).

دوربینتان را در حالت AWB بگذارید و در نورهای تنگستن و فلورسنت و نورهای ترکیبی (تنگستن، فلورسنت و نور طبیعی که از پنجره می آید) و اگر عکس هایتان مقبول بود دوربینتان را بر روی حالت AWB بگذارید. و در غیر این صورت می توانید از حالت دستی یا منوئال دوربین خود استفاده کنید.

چگونه در نور کم عکاسی کنیم ؟

اگر شما نیز یکی از دارندگان دوربین های دیجیتال هستید مطمئنا شما نیز در عکاسی در محیط های با نور کم دچار مشکلاتی شده اید. همانطور که می دانید زمانیکه نور کافی نیست و فلاش جوابگو نیست، نویز عکسی که با یک دوربین دیجیتال گرفته می شود،  زیاد می شود. در این حالت چون لنز دوربین مدت بیشتری باز می ماند لرزشهای دست شما می تواند باعث تار شدن و پایین آمدن کیفیت عکس شما شود.

 در این شرایط با رعایت نکات ساده ای می توانید عکسهای بهتری بگیرید.

این نکات عبارتند از :

  • تمرین کنید دوربین را ثابت تر از گذشته در دست بگیرید و سعی کنید از چرخاننده لنز برای زوم اپتیکال استفاده نکنید.
  •  برای اینکه دوربین را بدون حرکت نگه دارید. ته دوربین را بر روی کف دست چپ خود نگه دارید و انگشتان خود را در جلوی دوربین و دور لنز قرار دهید. کف دست شما به عنوان سکو و پایه دوربین است و هیچ فاصله ای نباید بین ته دوربین و کف دست شما قرار داشته باشد.
  • ممکن است مشکل به نظر بیاید ولی با کمی تمرین متوجه می شوید که بهترین روش است.
  • یک نفس عمیق بکشید و اجازه دهید نصف هوای دم خارج شود.
  • پاهای شما باید به اندازه عرض شانه باز شوند.
  • اگر به اندازه کافی وقت دارید دوربین را بر روی سه پایه قرار داده و از حالت تنظیم سرعت شاتر دستی آن استفاده کنید.

اطااعات بیشتر برای اینکه در نور کم عکس بگیرید :

دست راست شما که سمت راست دوربین را می گیرد ، جهت دوربین را مشخص می کند و کنترل حرکت بدنه دوربین را در دست دارد.

دوربین را در برابر چشمانتان قرار دهید. آرنج خود را بوسیله پهلوی خود ثابت نگه دارید. دوربین را به سمت عقب بکشید به گونه ای که پیشانی شما  دوربین را لمس کند.

زمانیکه آماده اید عکس بگیرید یک نفس بکشید نصف هوا را بیرون دهید و بقیه را در سینه حبس کنید. در این لحظه بدن بیشترین تکانی که می خورد به سمت جلو و عقب است سعی کنید آنرا کنترل کنید.

اکنون شما آماده هستید. از همه انگشتان دست استفاده کنید و به دوربین و دکمه آن فشار وارد کنید البته به آرامی. با چند بار تمرین مهارت شما زیاد می شود. پس در روشنایی روز سعی کنید این تمرینات را انجام دهید تا در نور کم بدرد شما بخورد.

امیدوارم که این مطالب آموزشی بتواند شما را در خلق عکس های هر چه زیباتر یاری نماید .

.

.

يک فنجان قهوه مهمان شما! اگر از اين نوشته لذت برديد براي رفع خستگي ما ، يک فنجان قهوه مهمانمان کنيد!



پشتیبانی توسط پیامک به 50001070100005
کسب درآمد آسان ، سریع و مطمئن!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

دکمه بازگشت به بالا